Lukiossa ei kiusata
”Tunnetko olevasi kiusattu?” ”Oletko nähnyt kiusaamista
koulussasi?” ”Oletko kiusannut muita?” Kyllä vai ei? Entä jos kyllä?
Lukion toisen vuoden opiskelijat täyttävät lomaketta, jossa
käsitellään sitä samaa ikuista asiaa - kiusaamista. Kaikki tapahtuu nimettömänä
ja jokainen voi vastata rehellisesti. Toinen kysymys onkin, vastaavatko kaikki
rehellisesti ja jos vastaavat, onko siitä yhtään mitään hyötyä.
Peruskouluissa on nähty monenlaisia tapoja kiusaamisen
vähentämiseksi: oppitunneilla puhutaan, mitä tehdä jos näkee kiusaamista ja
monet opettajat yrittävät puuttua koulun aikaiseen kiusaamiseen. Vaikka kaikkea
kiusaamista on mahdotonta pyyhkiä pois lasten keskuudesta, asiasta puhutaan ja
sitä yritetään vähentää. Mutta mitä tapahtuu, kun edetään elämässä eteenpäin ja
siirrytään vaikkapa lukioon?
Kyllä he pärjäävät. Kyllä he osaavat kunnioittaa toisiaan.
Kyllä he tulevat toistensa kanssa toimeen. He ovat jo melkein aikuisia.
Yhdeksän vuoden kiusaamisen kitkeminen pois nuorten keskuudesta loppuu nuorten
siirtyessä toiselle asteelle. Kyllä he hymyilevät kun joku kerran vuodessa
mainitsee kiusaamisen
olevan lukiossa olematonta.
Kiusaaminen ei aina vaikuta ihmiseen, etenkään iän karttuessa,
mutta edetessä tiettyyn pisteeseen saakka se voi tuhota koko elämän. Pienen
virheen tehtyään, ihmiselle voidaan nauraa ja muutaman kerran muistuttaa
tapahtuneesta vitsin muodossa, eikä se hänen elämäänsä vaikuta. Kuitenkin kun
asiasta muistutetaan useamman kerran, tai asiaa paisutetaan koko ihmisen
tuttavapiirille, se alkaa vainota, syövyttää pikkuhiljaa alitajuntaa jättäen
jäljelle ahdistusta.
Lukiossa ihmiset tietävät hyvän maun rajan. Lukiossa ollaan
sivistyneitä.
Monissa lukioissa järjestetään lyhyitä tuokioita, joissa
ryhmänohjaaja ja lukioryhmä kokoontuvat yhdessä puhumaan koulussa tapahtuvista
asioista. Eri vuosiasteilla puhutaan eri asioista: lukion ja peruskoulun
eroista, vanhojentansseista ja lopuksi yo-kirjoituksista sekä jatko-opiskelusta.
Ei kiusaamiselle ole aikaa, ei ketään enää kiinnosta kiusata muita. Näin
ainakin opettajat ja suurin osa opiskelijoista ajattelee.
Kiusaamista tapahtuu koko ajan, oli kyse peruskoulusta,
lukiosta tai jopa työpaikasta, mutta vain ala- ja yläasteella kiusaamisesta
puhutaan ennen sen tapahtumista. Kun lukiossa joku opiskelija joutuu vaihtamaan
koulua nöyryytyksen tai fyysisen kiusaamisen takia, siitä mainitaan vasta
tapahtuman jälkeen. Ja tietenkin, koulua vaihtava opiskelija on se kiusattu, ei
kiusaaja. Lukioon on tultu oppimaan ja sivistymään, mutta mitä tämä opettaa ja
kertoo sivistyksestä? Ei kartoiteta ongelman juurta, vaan siirretään ongelma
pois omasta oppilaitoksesta, pois omien silmien alta.
Nimettömään kyselyyn kiusaamisesta vastataan joka kohtaan
kyllä: ”Olen kiusattu, olen nähnyt kiusaamista, olen kiusaaja.” Tarkoittaako
tämä, että koulu oikeasti ottaa ohjat käsiinsä, auttaa kiusattuja ja puhuu
kiusaajien kanssa? Ovatko kiusaajan synnit anteeksiannettuja kun hän
nimettömänä myöntää kiusaavansa? Ei, sillä yksi vastaus on vain yksi
tuhannesosa prosentista, joka lisätään Excelillä tehtyyn taulukkoon ja lähetetään
johonkin. Sitä ei näytetä opiskelijoille, heille ei tuloksia kerrota. On järjetön
ajatus, että opiskelijat pitäisivät silmiään auki kiusaamisen varalta jos he
tietäisivät sen olemassaolosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi ihmeessä~